


Efter vänskaps projektet har vi belyst de olika blåljusen ambulans, brandkår och polisen. Hur ser fordonen ut? vad gör de i sina yrken, praktiskt brandövning osv.
Först ut var ambulansen och vi tittade på bilder på hur såg ambulansen ut nu och förr. En pedagog hade “blivit medvetslös” vi kollade så hon andades och provade att lägga henne i sabilt sidoläge. När hon vaknade till fick vi sätta plåster i pannan på hennes sår, linda den stukade handleden och för säkerhet skull kolla vi blodtrycket. Allt såg stabilt ut och hon kunde lugnt arbeta vidare.





Nästa blåljus var brandkåren. Vi pratade om vad brandmannen gör på sitt arbete. Vi gjorde ett experiment med ett värmeljus och ett glas. Vad händer när vi sätter glaset över värmeljuset? Barnen var överens om att ljuset slocknar.




Vi gör om experimentet men häller vatten på tallriken, vad händer då? Ljuset släcks för där är inget syre säger barnen? men vad som händer med vattnet var lite klurigare.









Vad gör vi om det brinner i kläderna? De som vågade fick prova att släcka med filt, ett barn vågade att själv ligga under filten.




Det brann på några ställen i Alfons kök. I kastrullen vad gör vi då? lägger på locket, han hade glömt att släcka ett ljus och det brann i strykjärnet så vi drog ut sladden.